طب سنتی

در فصل پاییز این‌ خوراکی‌ها را بخورید

با تغییر فصل ها، خلق و خو و سیستم بدن تغییر می کند. طب سنتی توصیه می کند در هر فصل متناسب با مزاج آن فصل تغذیه و سبک زندگی را تنظیم کنیم تا بدن در مقابل بیماری ها و تغییرات فصلی مقاوم شود. فصل پاییز با سردی و آلودگی هوا همراه است و بهتر است تغذیه ای جهت مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن داشته باشیم. در ادامه این مطلب مواد غذایی مفید برای فصل پاییز را معرفی می کنیم.

در پاییز چه بخوریم؟

با توجه به این‌که فصل پاییز سرد و خشک است باید از مصرف غذاهایی که سردی و خشکی زیاد دارند همچون ترشی‌جات، عدس، بادمجان، کلم، قارچ، گوجه‌فرنگی، میوه‌های ترش و آب یخ پرهیز کنید و برعکس تابستان، از غذاهایی که مزاج گرم دارند و خونساز هستند استفاده کنید.

آبگوشت، گوشت‌ گوسفند و شتر و بلدرچین، تخم‌مرغ، کنجد، حبوبات، غذاهای ادویه‌دار و موادی که طعم شیرین دارند مانند شیره خرما و انگور، فرنی بادام، شیربرنج، مرباها، میوه‌های شیرین مانند کشمش، توت خشک، مویز، انجیر و از میان میوه‌های تازه مصرف به، سیب، انار و گلابی توصیه می‌شود .

مصرف مغز بادام و پسته بخصوص به صورت حریره را از مقوی‌ترین و بهترین میان‌وعده‌ها در این فصل بخصوص برای کودکان عنوان می‌کند و می‌افزاید برای وعده صبحانه یا میان‌وعده‌ها استفاده از منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب مفید مانند کنجد و مشتقات آن مانند ارده نیز توصیه می‌شود.

برای کمک به افزایش رطوبت بدن در فصل پاییز، غذاهای آبپز و رقیق مثل انواع سوپ‌ها و آش‌ها را جایگزین مواد سرخ‌کردنی و تا حدی کبابی کنید و از مصرف غذاهای فرآوری شده نظیر کنسروها و کمپوت‌ها، سوسیس، کالباس، پنیر شور و ماست و دوغ ترش دوری کنید. علاوه بر این نوشیدن چای، قهوه و نسکافه را کاهش داده و از نوشیدنی‌هایی مانند شربت لیمو و عسل و خاکشیر بهره ببرید.

چای‌های مناسب فصل پائیز

چای گل گاوزبان همراه یک قاشق غذاخوری عسل، چای بنفشه همراه یک قاشق غذاخوری عسل

چای نعنا، پونه، آویشن و مرزنجوش به همراه یک قاشق غذاخوری عسل برای درمان زکام و سرماخوردگی

چای پنیرک و خطمی به همراه عسل برای درمان سرفه‌های خشک

دکتر مصطفی صالحی

دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - متخصص طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن