توصیه های درمانی

توصیه ها و دستورات مصرف داروها

نکات بسیار مهم:

الف: در صورت تجویز منضج و مسهل ، سایر داروها پس از اتمام این دو دارو شروع گردد(شروع مصرف منضج ، مسهل و کپسول بلغم در خانمها همزمان با ایام عادت ماهانه نباشد).

توجه: داروهایی مانند کپسول یا حب نعناع ، پودر ترش کردن ، قرص شیرین بیان و اکسیر مقوی معده را می توان همزمان با منضج و مسهل مصرف کرد(در صورت تجویز).
ب: داروهای تجویز شده قبلی (غیرگیاهی) خود را طبق دستور ادامه دهید بجز مواردی که پزشک کم کردن یا قطع آن را توصیه کند. پ:با توجه به اینکه داروهای گیاهی مواد افزودنی ندارند لطفا تمامی آنها در یخچال نگهداری شود.
ت: در هنگام سرما خوردگی ، ست سرماخوردگی از قبیل داروی تنفسی ، شربت زوفا ، نزله گرم صمغ عربی ، مخلوط بخور، معجون سرماخوردگی همزمان طبق دستور روی آنها مصرف گردد در صورت عدم بهبود از روز ششم سفوف آنتی بیوتیک نیز مصرف گردد.(در صورت همزمان شدن مصرف داروهای سرماخوردگی با سایر داروهای گیاهی ، می توان موقتا سایر داروهای گیاهی را تا بهبودی سرماخوردگی قطع نمود).
ث : کلیه عرقیات تجویزی روزانه برای بزرگسال ۱/۲ فنجان وبرای اطفال ۱/۴ فنجان به صورت خالص یا با آب یا شربت مخلوط شده و میل شود.
ج: در صورت تجویز بسفایج بوزیدان ، به طور کامل با منضج مخلوط وطبق دستورمنضج میل شود چ : در صورت روزه داری از مصرف داروها یک نوبت کاسته شده ، یک ساعت بعد از افطار تا موقع خواب میل گردد – منضج ، مسهل و کپسول مسهل بلغم هنگام افطار مصرف شده و نیم ساعت پس از آن افطار کنید .

۱- منضج سودا، دوگانه و سه گانه به ۱۳قسمت- منضج بلغم به ۹ قسمت و منضج صفرا به ۳ قسمت مساوی تقسیم گردد و هر قسمت را صبح ناشتا دم کرده ، صاف شود و در صورت نیاز با شکر قهوای یا نبات کمی شیرین و میل گردد.(منضجها را حتما در مدت زمان ذکر شده به اتمام رسانید)
۲- مسهل: به دو قسمت مساوی تقسیم شده و پس از اتمام زمان مشخص شده منضج ها ، طی دو روز صبح ناشتا مصرف شود.( در صورت نیاز با شکر قهوای یا نبات کمی شیرین و میل گردد ) کهیوتی : بعد از اتمام منضج طبق دستور روی دارو بمدت پنج روز مصرف شود .
۳- هفت گیاه:……………………………….. مخلوط وطبق دستور روی هفت گیاه مصرف گردد ۴- کپسول یا حب مسهل بلغم: صبح ناشتا … عدد شب قبل از خواب …. عدد
۵- مغز بادام درختی: روزانه…………..بادام را شکسته و بعد از صبحانه میل شود و برای اطفال در صورت یبوست در یک فنجان آب جوش به مدت ده دقیقه قرار داده سپس پوست قهوه ای آن را جدا کنید و بعد از صبحانه میل شود

۶- قطره نازیل: یک دوره ۶ روزه طبق دستور روی دارو مصرف گردد، سپس ۲ هفته استراحت شده و مجددا یک دوره دیگر دارو را استفاده کنید-نحوه ی مصرف:به پشت خوابیده و زیر سر را به گونه ای با بالش پر کرده که سر کاملا به عقب برگردد و در این حالت قطره در بینی چکانده شود- در صورت عدم تحمل ۸ قطره را در یک لیتر آب جوش ریخته و هر روز بخور دهید-(قبل از مصرف ، شستشوی بینی با آب نمک رقیق یا سرم شستشو الزامی است).

۷- شستشوی بینی: با سرم شستشو نرمال سالین و یا آب نمک رقیق ، روزانه ۲ مرتبه به مدت ۳ ماه جهت درمان سینوزیت مزمن موثر است و حتی طبق نظر پزشک به مدت طولانی.

۸- دستور دوچرخه ثابت: یک روز در میان به مدت ۲۰ دقیقه رکاب بزنید- ۸ ثانیه تند و ۱۲ ثانیه کند(تا ۲۰ دقیقه به اتمام برسد)لازم به ذکر است در صورتی که دوچرخه ثابت موجود نباشد همین دستورعمل را می توان با دوچرخه معمولی وپیاده روی یا سایر وسائل ورزشی (تردمیل)انجام داد.

۹- حنا و سدر: از هر کدام ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری به اضافه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری پودر زخم به همراه ۲ تا ۳ عدد زرده تخم مرغ محلی را با یکدیگر مخلوط کرده وبه مقدار کافی آب اضافه نمائید تا به حالت خمیری شکل درآید-مواد مخلوط شده را بر سر مالیده و با نایلونی روی سر را بپوشانید(هر ۱۰ روز یک مرتبه) بهتر است ۱ تا ۳ ساعت روی سر بماند.

۱۰- دستور قلیان: در شیشه قلیان به جای آب ، عرق نعنا ریخته و۱۰قطره اسانس نعنا به آن اضافه کنید،مقدار عرق نعنا باید به اندازه ای در مخزن باشد که حدود ۳ سانتی متر چوب قلیان داخل مایع قرار گیرد سپس روزانه حداقل ۲ مرتبه و هر مرتبه حدود۱۵دقیقه آرام آرام بدون زغال قلیان کشیده شود وسپس میزان نفسها را عمیق کنید. (هفته ای یک مرتبه اسانس و عرق نعنا را تعویض نمائید).

۱۱- شستشوی بدن یا سر با سرکه طبیعی: سرکه و آب را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط گردد. و این مخلوط را حدود ۱۰ دقیقه به بدن یا سر بمالید(این دستور را هفته ای ۲ بار قبل از استحمام انجام دهید).
۱۲- دستور تره: یک کیلو تره تازه تهیه کنید،نیم کیلو از آن را پس از تمیز کردن پخته(می توان به صورت خورشت سبزی باشد)و در طول روز میل نمائید-نیم کیلوی باقیمانده را به صورت خام خورد کرده و بمدت ۱۵ دقیقه بدون لباس زیر بر روی آن بنشینید(این دستور هفته ای یک مرتبه تکرار شود).
۱۳- دستور دور ناف: شبها قبل از خواب رو به بالا خوابیده و پاها را خم کنید، با روغن بابونه اطراف ناف را چرب کرده وبا انگشتان دست به مرکزیت ناف ۳۵ مرتبه در جهت عقربه های ساعت ، سپس ۳۵ مرتبه خلاف عقربه های ساعت بچرخانید – سپس ۷ مرتبه از زیر دنده ها تا پائین شکم با کناره دست بکشید- سپس بمدت ۳ دقیقه هر دو پا را روی وردنه یا لوله پولیکا(یا موارد مشابه) از زیر انگشتان تا پاشنه پا حرکت دهید به صورت رفت و برگشت(این دستور را سه هفته تکرار کرده و یک هفته قطع شود و مجددا ۳ هفته تکرار شود).

۱۴- کرم رازیانه و کرم جوانه گندم: روزانه به صورت یا دستها مالیده شود(بهتر است صبح ها کرم جوانه و ظهرها کرم رازیانه استفاده گردد).
کرم لطیف: یک روز در میان طبق دستور روی آن مصرف شود.
ماسک آدنا: یک روز در میان طبق دستور روی آن مصرف شود.
ماسک آنا: به هنگام خروج از منزل به صورت مالیده شود. قبل از استفاده از ماسک انا ، صورت را با عرق کاسنی آغشته کنید.

۱۵- پودر زنجبیل: نصف قاشق چایخوری صبح و شب داخل یک فنجان آب جوش دم کشیده و با نبات یا شکر قهوه ای مخلوط کرده و به مدت یک ماه مصرف شود.
۱۶- خاکشیر: ……. قاشق غذاخوری در یک لیوان آب جوش مخلوط شده و……… روز در میان مصرف شود(صبح ناشتا).

۱۷- لینت مزاج : طبق دستور روی دار …….. روز در میان مصرف شود.

۱۸- گلقند : طبق دستور روی دارو ………. روز در میان مصرف شود.

۱۹- کپسول ملین: یک یا دو عدد با هم …….روز در میان مصرف شود .

۲۰- شربت ملین: طبق دستور روی دارو……. روز در میان مصرف شود.

۲۱- هلو یا انجیر:۵ عدد در آب خیسانده…….. روز در میان مصرف گردد .

۲۲- کپسول صبر زرد:…… روز در میان طبق دستور روی دارو مصرف گردد.

۲۳- داروهای کبد: نصف فنجان از مخلوط دو عرق شاتره کاسنی و یک قاشق غذاخوری شربت سکنجبین عنصلی را با نصف فنجان آب مخلوط کرده و کپسول کبد را با آن میل کنید ( روزانه دومرتبه) در صورت تجویز بارهنگ ابتدا یک قاشق مرباخوری مرباخوری ده دقیقه در نصف فنجان آب خیس خورده سپس همراه با مخلوط فوق میل گردد.

۲۴- تخم خرفه: یک تا دو قاشق غذاخوری تخم خرفه را چند ساعت در آب خیس نموده ، سپس ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری حنا به آن اضافه کنید- مخلوط را شب تا صبح به کف پا ببندید و صبح بشوئید.

۲۵- ورق طلا یا نقره: روزانه به اندازه یک بند انگشت همراه یک عدد خرما یا یک تکه حلوا میل شود(یا طبق نظر پزشک).

۲۶- پودر التیام : با سرکه سیب مخلوط کرده و یک روز در میان به مدت نیم ساعت بر محل زخم قبلی یا محل تیرگی بمالید.

۲۷- روغن گل بنفشه: به پشت بدن از گردن تا کمر یا نقاط خارش بدن بمالید.

۲۸- فرنجمشک: یک قاشق چایخوری سر پر در یک فنجان عرق بهارنارنج ریخته و حدود ۳ ساعت خیس خورده و میل گردد.

۲۹- زاج سفید جهت زیر بغل: بعد از استحمام وخشک کردن بدن پودر زاج سفید بمالید و در استحمام بعدی آب لیموی تازه بمالید.

۳۰- زاج سفید جهت عرق کف دست: یک روز در میان به کف دست بمالید و حدود ده دقیقه بماند سپس شسته شود- به نسبت مساوی آب یا گلاب نیز می توان اضافه نمود. ۳۱- بارهنگ : یک قاشق مرباخوری در یک فنجان آب ولرم ده دقیقه بماند و میل شود.

۳۲ – رب انار:۱ قاشق غذاخوری رب انار را با ۱ قاشق غذاخوری شکر قهوه ای در یک فنجان آب یا با عرقیات تجویزی مخلوط کرده و در طول روز میل کنید.

۳۳- مویز : بیست و یک عدد صبح ناشتا به همراه معجون تقویت حافظه به مدت ۴۰ روز مصرف شود.

۳۴- پودر زخم: با عسل طبیعی مخلوط گردد و روزانه و یا یک روز در میان به محل زخم گذاشته شود.
۳۵- عدس:۲۵۰ گرم عدس در چند لیتر آب به آرامی خوب پخته شود تا کاملا له شود-۲ ساعت اول هر ۲۰ دقیقه ۲ قاشق غذاخوری آنرا میل نمایید – و همزمان صبح و شب هر مرتبه یک قاشق مرباخوری بارهنگ در یک فنجان آب ولرم ده دقیقه بماند و میل شود.
۳۶: نمک- نارنج: یک عدد نارنج را از وسط نصف کرده و روی آن نمک بپاشید ، پس از ده دقیقه نارنج را روی جوشها به آرامی بمالید

۳۷ : زرده تخم بلدرچین: سه الی پنج عدد زرده تخم بلدرچین را همراه با یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای خوب مخلوط کرده ، سپس یک لیوان شیر داغ به آن افزوده و در ایام عادت ماهانه روزانه یک بار میل گردد.(در صورت تمایل می توان کاکائو یا گلاب اضافه کرد)

۳۸ : پوست تخم مرغ: سه عدد پوست تخم مرغ محلی را کاملا پودر کرده ، در نصف فنجان آب لیموی تازه ریخته و مخلوط کنید- ناخن ها را روزانه به مدت ۳۰ دقیقه داخل آن قرار دهید. این دستور به مدت ۴۰ روز تکرار شود – در یخچال نگهداری شود.

۳۹- گلاب: هنگام احساس سردرد ۵ دقیقه استشمام کرده و دو قاشق غذاخوری میل شود- همزمان یک تا دو قطره اسانس نعنا به پیشانی ماساژ دهید- در صورت عدم بهبودی ، قرص سنبل(میگرن) طبق دستور روی دارو مصرف شود. *تا نوبت بعدی ویزیت تمامی داروها (بجز منضج و مسهل) را تکرار کنید. بهتر است بعد از هر یک هفته مصرف دارو یک روز استراحت (یک روز دارو مصرف نگردد) داده شود.

*در طول دوره درمان ، این متن نزد خود نگه داشته شود و در حفظ آن کوشا باشید. *سایر داروهای تجویزی را طبق دستور روی آن بعد از اتمام منضج و مسهل مصرف کنید.

برچسب ها

دکتر مصطفی صالحی

دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - متخصص طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن