طب سنتی در خبر

نوشیدنی برای رفع مشکلات گوارشی/ شربتی که درد‌های قاعدگی را کاهش می‌دهد

به گزارش مطب دکتر مصطفی صالحی نجف آبادی به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شربت رازیانه (رازیانه + شوید + زنیان + عسل)، حاوی کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، فولات، آهن، کلسیم، مس، روی(زینک)، سلنیوم، فیبر، منگنز، فلاونوئیدها، فیتواستروژن، قند(گلوکز، فرکتوز، ساکاروز)، آنتیول، ویتامین A، گروه ویتامین B و غیره است.

برای بررسی خواص شربت رازیانه و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت رازیانه حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره مهم‌ترین خواص شربت رازیانه اظهار کرد: این شربت تاثیری چشمگیر در تنظیم هورمون‌های زنانه و افزایش شیر مادران دارد، همچنین موجب کاهش دردهای قاعدگی و رفع درد سندروم پیش از قاعدگی شده و به علت وجود فیتواستروژن موجب کاهش علائم یائسگی می‌شود.

وی درباره خواص دیگر شربت رازیانه بیان کرد: این شربت به کاهش وزن و لاغری شکم و پهلوها کمک می‌کند، همچنین موجب تقویت بینایی شده و از تباهی لکه زرد(ماکولا) پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: این شربت از پوکی استخوان جلوگیری کرده و موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود. این  شربت برای خانم‌هایی که کیست تخمدان دارند می‌تواند موثر باشد و به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

عظمای گفت: شربت رازیانه به علت داشتن مقادیر زیاد ویتامین C موجب جذب آهن و رفع کم خونی شده، تاثیری خوب بر پوست و مو دارد و موجب رفع چین و چروک، جوانسازی پوست، رفع موهای زائد خانم‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: این شربت خاصیت آرام‌بخشی دارد و موجب رفع اضطراب، استرس و افسردگی می‌شود، همچنین موجب رفع ناراحتی‌های گوارشی و ناراحتی‌های تنفسی مثل سرماخوردگی، سرفه و تنگی نفس می‌شود. این شربت موجب عملکرد بهتر روده‌ها و رفع یبوست شده و برای نوزادانی که نفخ و دل‌درد دارند مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: شربت رازیانه موجب تقویت قلب و عروق، رفع اسپاسم بدن، درد مفاصل و روماتیسم، کنترل قند، فشار و چربی خون می‌شود.   بیشتر بخوانید:‌ نوشیدنی که افسردگی را از شما دور می‌کند/ با این شربت چربی و فشار خون خود را کنترل کنید

وی درباره موارد منع مصرف این شربت اظهار کرد: مصرف شربت رازیانه برای زنان باردار ممنوع است همچنین آقایان نباید در مصرف این شربت زیاده‌روی کنند.   مواد لازم برای تهیه ۲ لیتر شربت رازیانه عرق رازیانه ۱ لیتر   عرق شوید نیم لیتر   عرق زنیان نیم لیتر   بذر رازیانه ۱۰۰ گرم   عسل نیم کیلو   طرز تهیه شربت رازیانه عرقیجات را باهم ترکیب کنید.

رازیانه را نیم کوب کرده و داخل عرقیجات بریزید. ۶ تا ۷ ساعت بماند.   سپس به مدت ۱۰ دقیقه در حرارت ملایم بجوشانید.   حرارت که متعادل شد(۵۰ درجه سانتی‌گراد) صاف کنید و عسل را اضافه کنید.

هم بزنید تا قوام بیاید سپس داخل یک شیشه بریزید.

برای تهیه یک لیوان از این شربت، ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری از این شربت را داخل لیوان بریزید و بقیه را آب جوش ولرم بریزید و میل کنید. مقدار مصرف این شربت می‌تواند روزانه ۴ لیوان، صبح، ظهر، عصر و شب باشد.

دکتر مصطفی صالحی

دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - متخصص طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن