مقالات

طب سنتی می تواند روش درمانی مناسبی برای جانبازان شیمیایی باشد

دکتر مصطفی صالحی نجف آبادی؛ متخصص طب سنتی و جانباز ۷۰ درصد شیمیایی گفت: برای درمان و بهبود وضعیت تنفسی جانبازان شیمیایی طب سنتی روش درمانی مناسبی می تواند باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حیات؛ مصطفی صالحی نجف آبادی؛ متخصص طب سنتی و جانباز ۷۰ درصد شیمیایی که در روزهای گذشته در بیمارستان ساسان توسط پروفسور اشتانسل ویزیت شد گفت: بنده از همرزمان سردار شهید احمد کاظمی هستم و در طول جنگ تحمیلی ۴ بار در مناطق حلبچه، فاو و عملیات والفجر ۸ مجروح و شیمایی شدم ولی با تمام مشکلات جسمی و تنفسی توانستم تحصیلات خود را در مقطع دکترای رشته طب سنتی دانشگاه تهران ارتقا ببخشم.

این جانباز شیمیایی افزود: بسیاری از همرزمانم در سالهای گذشته پیوند ریه شدند ولی من با بهره گیری از تلقین درمانی و روش های طب سنتی موفق شدم با مشکلات ریوی کنار بیایم. در خصوص بافت ریه می توان گفت تشبیهی از یک ساختمان فرسوده است که هرچه مورد بازسازی و تعمیر قرار گیرد، آسیب پذیرتر می شود.

مصطفی صالحی نجف آبادی به تمامی جانبازان شیمیایی توصیه کرد: یک جانباز شیمیایی هیچگاه درمان قطعی ندارد و باید تا زمان حیات خود به سختی تنفس کند و به دلیل این که عوارض ناشی از استشمام گاز خردل همیشه بر روی سلو های سطح پوست باقی می‌ماند؛ امروزه از داروهایی نظیر کورتون استفاده می کنند که اثرات سوئی بر روی تشدید بیماری دارد. توصیه بنده با توجه به تجربه ای که در این زمینه کسب کرده ام این است که ورزش درمانی و برخورداری از تغذیه سالم می تواند در بهبود درمان جانبازان شیمیایی دارای مشکلات حاد ریوی تا حد زیادی تاثیرگذار باشد.

وی گفت: مصرف ماست به دلیل بروز رفلاکس و مشکلات گوارشی برای یک جانباز شیمیایی مفید نیست چرا که سبب سرفه و افزایش تنگی تنفس فرد می شود و با توجه به فرمایش رسول اکرم(ص) که معده خانه ی همه ی امراض است باید توجه ویژه ای به این عضو شود.

نجف آبادی در پایان تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در قالب کنگره، همایش و یا آموزش‌های دوره‌ای برای جانبازان و خانواده‌هایشان در خصوص چگونگی انجام حرکات ورزشی و یا مصرف مواد غذایی که تبعات زیان آوری برای این افراد نداشته باشد، بسیار مفید است.

منبع:حیات طیبه

دکتر مصطفی صالحی

دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - متخصص طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن